Τρ.Δ.Εφ.Αθ. 4614/2019 (18ο τμήμα): συμψηφισμός ζημίας – ωφέλειας (αποζημίωση, λόγω παράνομης πρόωρης λήξης θητείας Διοικητή του Νοσοκομείου)

 «….3. Επειδή, κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 105 του Εισ. Ν.Α.Κ. και 298 του Α.Κ. (π.δ. 456/1984, Α΄ 164), η αποζημίωση, την οποία οφείλει το Δημόσιο περιλαμβάνει τη διαφορά μεταξύ της περιουσιακής κατάστασης του ζημιωθέντος, μετά την επέλευση του ζημιογόνου γεγονότος, και εκείνης, στην οποία θα βρισκόταν ζημιωθείς αν δεν συνέβαινε αυτό το γεγονός. Οσάκις από το ζημιογόνο γεγονός προκύπτει και ωφέλεια, η οποία τελεί σε αιτιώδη σύνδεσμο προς αυτό, πραγματική ζημία είναι ό,τι υπολείπεται μετά την αφαίρεση της ωφελείας (ΣτΕ 2150/2017 κ.α.). Δεν μπορεί όμως να αφαιρεθεί από τη σχετική αποζημίωση το κέρδος που τυχόν αποκόμισε ο ζημιωθείς από τη δική του αυτόνομη δραστηριότητα, η οποία συνίσταται στην ένταση των προσπαθειών του για να αντιμετωπίσει, με τις δικές του δυνάμεις, τη ζημία που του προκλήθηκε, καθόσον μια τέτοια δραστηριότητα πηγάζει από την ελευθερία δράσεως του ζημιωθέντος, υπερβαίνει την κατ’ άρθρο 300 του ΑΚ υποχρέωσή του για περιορισμό της εκτάσεως της ζημίας και ως εκ τούτου, συνιστά αυτοτελή λόγο κτήσεως και διατηρήσεως του κέρδους από αυτόν (ΣτΕ 1618/15, 744/16 κ.α.).

4. Επειδή, στο άρθρο 26 του ν.3730/2008 ορίζεται ότι: “ Διοικητές, Υποδιοικητές των Δ.Υ.ΠΕ., καθώς και Διοικητές, Υποδιοικητές των εποπτευόμενων Φ.Π.Υ.ΥΚ.Α. οι οποίοι είναι υπάλληλοι Υπουργείων ή άλλων Δημόσιων Υπηρεσιών ή Ν.Π.Δ.Δ. ή ΟΤΑ Α` και Β` βαθμού, εφόσον έχουν συμπληρώσει διετή υπηρεσία σε θέση Διοικητή ή Υποδιοικητή, μπορούν να μεταταχθούν στο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή σε Ν.Π.Δ.Δ. που εποπτεύονται από αυτό. Η μετάταξη διενεργείται με κοινή απόφαση του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, χωρίς να απαιτείται γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου, μετά από αίτηση του υπαλλήλου. Η μετάταξη γίνεται σε κενή οργανική θέση του ίδιου κλάδου και κατηγορίας. Σε περίπτωση μη ύπαρξης κενής οργανικής θέσης, η μετάταξη γίνεται σε προσωρινή θέση η οποία συστήνεται με την απόφαση μετάταξης και καταργείται με την καθ` οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου”.

5……. 6……..

7. Επειδή, με τα δεδομένα αυτά, το Δικαστήριο λαμβάνει υπόψη: α)ότι ο εφεσίβλητος, μόνιμος υπάλληλος ΠΕ Χημικών – Βιοχημικών – Βιολόγων του ν.π.δ.δ. …., έχοντας συμπληρώσει διετή (και πλέον) υπηρεσία σε θέση Υποδιοικητή ή Διοικητή του ΓΝΑ …., από 21-9-2004 και εφεξής, μετατάχθηκε, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 26 του ν.3730/2008, με την Υ10β/Γ.Π. 34752/28-05-2009 απόφαση μετάταξης του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, (ΦΕΚ τ.γ’ …), μετά από αίτησή του, από τη θέση του μονίμου υπαλλήλου του ΠΕ Χημικών – Βιοχημικών – Βιολόγων του ν.π.δ.δ.  …, που κατείχε, σε προσωποπαγή θέση του ίδιου κλάδου και κατηγορίας στο ν.π.δ.δ. ΕΟΦ, β)ότι με την υπ’ αριθμ…./4-6-2009 απόφαση του ως άνω Υπουργού, ο εφεσίβλητος διορίστηκε εκ νέου Διοικητής του ΓΝΑ …., με πλήρη και αποκλειστική απασχόληση και για διετή θητεία, η οποία όμως θητεία έληξε πρόωρα μετά την έκδοση της υπ’ αριθμ. ….5-3-2010, κριθείσας μη νόμιμης απόφασης του ως άνω Υπουργού (φ…..), γ)μετά την ως άνω λήξη της θητείας του, ο εφεσίβλητος επέστρεψε στη θέση που πλέον κατείχε, ως μεταταχθείς στον ΕΟΦ, αναλαμβάνοντας υπηρεσία στις 30-3-2010, έλαβε δε μικτές αποδοχές από την εργασία του για το διάστημα από 1-4-2010 έως 11-6-2011, 49.409,39 ευρώ. Ενόψει τούτων, κρίνει ότι οι πιο πάνω αποδοχές του εφεσίβλητου από την απασχόλησή του στον ΕΟΦ συνδέονται αιτιωδώς με την παράνομη λήξη της θητείας του ως Διοικητή του ΓΝΑ …., με την από 5-3-2010 απόφαση του πιο πάνω Υπουργού, αφού τα συγκεκριμένα ποσά εισέπραξε ο εφεσίβλητος λόγω της επανόδου, εξαιτίας του ζημιογόνου γεγονότος, στη μόνιμη (προσωποπαγή) θέση που πλέον κατείχε στον ΕΟΦ (μετά την από 28-5-2009 απόφαση μετάταξής του), θέση στην οποία άλλωστε δεν θα μπορούσε να απασχοληθεί πριν τη λήξη της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης θητείας του, ως Διοικητή του ΓΝΑ ….. (πρβλ.ΣτΕ 2150/17, 744/16). Ούτε άλλωστε μπορεί να θεωρηθεί ότι οι πιο πάνω αποδοχές του από τον ΕΟΦ οφείλονται σε δική του αυτόνομη δραστηριότητα, συνιστάμενη στην ένταση των προσπαθειών του για να αντιμετωπίσει με τις δικές του δυνάμεις τη ζημία που του προκλήθηκε (ΣτΕ 1618/2015), ώστε να μην αφαιρεθούν από τη δικαιούμενη από αυτόν αποζημίωση, αφού στη συγκεκριμένη θέση είχε μεταταχθεί πριν λάβει χώρα η ένδικη παρανομία (η σχετική απόφαση εκδόθηκε πριν καν διορισθεί εκ νέου Διοικητής του πιο πάνω Νοσοκομείου), κατ’ εφαρμογή του άρθρου 26 του ν.2736/2008 (λόγω προηγούμενης διετούς υπηρεσίας του σε θέση Υποδιοικητή ή Διοικητή Νοσοκομείου), ενώ δεν προκύπτει, ούτε και ο εφεσίβλητος επικαλείται ότι οι καταβληθείσες σε αυτόν αποδοχές ήταν (λόγω των προσωπικών του προσπαθειών) υπέρτερες αυτών που καταβάλλονταν στο λοιπό προσωπικό (ίδιου κλάδου και κατηγορίας) του ΕΟΦ. Επομένως, πρέπει από το συνολικό ποσό της οφειλόμενης στον εφεσίβλητο αποζημίωσης, ποσού 75.137,66 να αφαιρεθεί το ποσό των 49.409,39 ευρώ (σχετ.η από 11-8-2017 βεβαίωση ΕΟΦ) και όχι το ποσό των 59.841,55 ευρώ, όπως εσφαλμένα ισχυρίζεται το εκκαλούν, κατά τον εν μέρει βάσιμο ισχυρισμό του. Εξάλλου, τα προβαλλόμενα από το εκκαλούν περί παρανομίας της απόφασης μετάταξης του εφεσίβλητου προβάλλονται αλυσιτελώς καθόσον δεν αποτελούν αντικείμενο της παρούσας….»

(Μεταρρυθμίζει την 21745/2018 οριστική απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών)

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *