«Τα Διοικητικά Δικαστήρια στην μεταμνημονιακή εποχή» άρθρο του Προέδρου του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών στην εφημερίδα «ΤΟ ΕΘΝΟΣ»

Το 2010 δεν ήταν μόνο το έτος κατά το οποίο η χώρα υπήχθη σε καθεστώς δημοσιονομικής προσαρμογής αλλά, παράλληλα, και το έτος κατά το οποίο το σύστημα απονομής δικαιοσύνης παρουσίασε, ουσιαστικά εικόνα γενικού «εμφράγματος», με τις εκκρεμείς υποθέσεις σε όλες τις δικαιοδοσίες να ανέρχονται σε 1.000.000, εκ των οποίων οι 160.000 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθήνας. Έκτοτε μεσολάβησαν διαδοχικές νομοθετικές πρωτοβουλίες επιτάχυνσης, με τελευταία την ψήφιση του ν.4509/2018, που απέδωσαν μετρήσιμους καρπούς. Αποτέλεσμα της προσπάθειας αυτής, αποτέλεσε η ραγδαία μείωση των εκκρεμών υποθέσεων, οι οποίες στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθήνας, αν και το έτος 2010 ανέρχονταν σε περισσότερες από 160.000 σήμερα ανέρχονται πλέον σε 59.000 υποθέσεις, ενώ οι εξ αυτών απροσδιόριστες υποθέσεις, οι οποίες ανέρχονταν το 2010 σε 130.000, δεν υπερβαίνουν πλέον τις 26.000, με διαφαινόμενη ρεαλιστική προοπτική το έτος 2020 να εκδικάζονται πάραυτα όλες οι υποθέσεις, αμέσως μετά την εισαγωγή τους. Το αποτέλεσμα αυτό, προέκυψε τόσο από την εφαρμογή και ωρίμανση, για ικανό χρονικό διάστημα – που δεν αντιστοιχεί απαραίτητα στον αντίστοιχο πολιτικό χρόνο – όλων των νόμων επιτάχυνσης που ψηφίστηκαν από το 2010 και μετά, όσο και, κυρίως, από την εμπιστοσύνη που έδειξε η πολιτική ηγεσία στις προτάσεις των θεσμικών οργάνων της Δικαιοσύνης. Στόχος όλων είναι μία δικαιοσύνη αποτελεσματική και ποιοτική αλλά πολύ περισσότερο ταχεία και επίκαιρη για τον πολίτη και για τις επιχειρήσεις με ανάδειξη και του αναπτυξιακού χαρακτήρα αυτής.

Οι προκλήσεις στο χώρο της δικαιοσύνης στη νέα εποχή είναι πολλές και η συνεχής βελτίωση είναι ο ειλικρινής στόχος των λειτουργών της. Το αίτημα για μεταρρύθμιση παντού θα πρέπει να θέσει σε αμφισβήτηση παρωχημένες κατεστημένες καταστάσεις σε όλο το φάσμα απονομής δικαιοσύνης. Στα πλαίσια αυτά απαιτείται : 1) Η συνταγματική αναθεώρηση να αποτελέσει τη μεγαλύτερη πρόκληση για την αναδιανομή αρμοδιοτήτων στις δικαιοδοσίες και την ακόμα πιο έντονη ομογενοποίηση του συστήματος της διοικητικής δικαιοσύνης. 2) Νέοι δικαστικοί χάρτες που να οδηγούν σε επανασχεδιασμό της λειτουργίας των δικαστηρίων, δεδομένου ότι με τις σύγχρονες συνθήκες μετακίνησης και ανάπτυξης της τεχνολογίας, δεν δικαιολογείται η ύπαρξη περισσότερων του ενός δικαστηρίων ανά νομό και δικαιοδοσία. 3) Συνεχής ενίσχυση της ψηφιοποίησης της δικαιοσύνης. Μετά την ηλεκτρονική διασύνδεση των Διοικητικών Δικαστηρίων και την επιτυχή έναρξη της ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων σε όλα τα διοικητικά δικαστήρια και την εγκατάλειψη του απαρχαιωμένου σταδίου της καθαρογραφής και θεώρησης των δικαστικών αποφάσεων, η οποία προέκυψε ως φυσικό επακόλουθο της άμεσης δημοσίευσης των αποφάσεων από το πρωτότυπο ψηφιακό κείμενο, το επόμενο στοίχημα θα είναι η ηλεκτρονική επίδοση αποφάσεων και κλήσεων, καθώς και η διαλειτουργικότητα του συστήματος μηχανοργάνωσης των δικαστηρίων με αυτά άλλων δημόσιων φορέων και η δημιουργία ηλεκτρονικών φακέλων. 4) Ενίσχυση του δικαστικού management και 5) Η -με κριτική διάθεση και με προσαρμογή στον τρόπο οργάνωσης των δικαστηρίων μας -υιοθέτηση των βέλτιστων πρακτικών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης (CEPEJ).

Δημήτριος Νικολόπουλος
Εφέτης ΔΔ
Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης

του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθήνας

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *