ΣτΕ Δ΄ Τμ. 2678/2018 επταμ. (Οικονομική ελευθερία κλπ.) – http://www.humanrightscaselaw.gr/

Οικονομική ελευθερία – Κανονιστική ρύθμιση που απαγορεύει στους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ να είναι μέτοχοι ή στελέχη ή εργαζόμενοι σε συναλλασσόμενες με τον ΟΑΣΘ επιχειρήσεις – Παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας
(Α) Με την προσβαλλόμενη ΥΑ προστίθεται στο άρθρο 24 του Κανονισμού Προσωπικού του ΟΑΣΘ, το οποίο προβλέπει τις γενικές υποχρεώσεις του προσωπικού, νέα παράγραφος, ορίζουσα ότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ δεν επιτρέπεται να είναι μέτοχοι ή στελέχη ή εργαζόμενοι σε συναλλασσόμενες με τον Οργανισμό επιχειρήσεις. Περαιτέρω, με την προσβαλλομένη τίθεται στους εργαζομένους του ΟΑΣΘ οι οποίοι εμπίπτουν στην ανωτέρω απαγόρευση, είναι δηλαδή μέτοχοι ή στελέχη ή εργαζόμενοι σε συναλλασσόμενες με τον Οργανισμό επιχειρήσεις, συγκεκριμένη προθεσμία για να προβούν στις απαιτούμενες ενέργειες ώστε να μην διαθέτουν τις επίμαχες ιδιότητες. Όπως προκύπτει από τη διάταξη αυτή, η απαγόρευση αφορά, αδιακρίτως, όλους τους εργαζομένους στον ΟΑΣΘ και όλες γενικώς τις συναλλασσόμενες με τον Οργανισμό επιχειρήσεις, εμπίπτουν δε στην απαγόρευση οι εργαζόμενοι ανεξαρτήτως του αριθμού ή του ποσοστού των μετοχών που κατέχουν. 
(Β) Στις προπαρασκευαστικές εργασίες για την έκδοση της προσβαλλομένης δεν αναφέρονται οι λόγοι για τους οποίους ο κανονιστικός νομοθέτης έκρινε αναγκαία τη θέσπιση της ανωτέρω γενικής απαγορεύσεως, αλλά το Δημόσιο και ο ΟΑΣΘ υποστηρίζουν, με διάφορα ειδικότερα επιχειρήματα, ότι η επίδικη απαγόρευση αποτελεί έκτακτο και περιορισμένης διάρκειας μέτρο, για τις ανάγκες και στο πλαίσιο της εκκαθαρίσεως και προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος – Η οικονομική εξυγίανση του ΟΑΣΘ, η διασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου κατά τη διαδικασία εξαγοράς του Οργανισμού αυτού, η μέριμνα ώστε οι εργαζόμενοι του να εκτελούν, κατά την ώρα υπηρεσίας, τα ανατιθέμενα σε αυτούς καθήκοντα και να μην απασχολούνται σε άσχετες με το αντικείμενο της υπηρεσίας τους δραστηριότητες, καθώς και η αποτροπή συγκρούσεως συμφερόντων στις συναλλαγές του Οργανισμού με τρίτους, αποτελούν κατ’ αρχήν θεμιτούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την θέσπιση από τον κανονιστικό νομοθέτη περιορισμών στην οικονομική ελευθερία των εργαζομένων του εν λόγω Οργανισμού. Το ισχύον, όμως, κανονιστικό υπό ευρεία έννοια καθεστώς για τον ΟΑΣΘ και τους εργαζομένους του (ν. 4482/2017 και Γενικός Κανονισμός Προσωπικού του ΟΑΣΘ) περιέχει συγκεκριμένες ρυθμίσεις προς επίτευξη των σκοπών αυτών. Εξάλλου, καθ’ ο μέρος απαγορεύεται στους εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ να κατέχουν ή να αποκτήσουν στο μέλλον μετοχές συναλλασσομένων, γενικώς, με τον Οργανισμό επιχειρήσεων και τους επιβάλλεται η υποχρέωση να μεταβιβάσουν τις μετοχές που ήδη κατέχουν, η προσβαλλόμενη ρύθμιση δεν είναι ούτε πρόσφορη ούτε αναγκαία για την εξυπηρέτηση των σκοπών που επικαλούνται η Διοίκηση και ο ΟΑΣΘ, διότι οι εργαζόμενοι στον ΟΑΣΘ, οι οποίοι δεν είναι πλέον μέτοχοι του Οργανισμού ούτε αποτελούν τα αρμόδια για τη διοίκηση και τη διαχείρισή του ή για την αποτίμηση της περιουσίας του όργανα, δεν προκύπτει με ποιόν τρόπο μπορούν να επηρεάσουν την λήψη αποφάσεων για τις εκκρεμείς ή τις μελλοντικές συναλλαγές του ΟΑΣΘ, εν πάση δε περιπτώσει δεν προκύπτουν οι λόγοι για τους οποίους το ήδη ισχύον πριν από την έκδοση της προσβαλλομένης θεσμικό πλαίσιο διασφαλίζει ανεπαρκώς την προστασία των συμφερόντων που, κατά τους ισχυρισμούς της Διοικήσεως και τον παρεμβαίνοντος ΟΑΣΘ, εξυπηρετούνται με τη θέσπιση της επίδικης ρυθμίσεως. Συνεπώς, η προσβαλλομένη εισάγει περιορισμό της οικονομικής ελευθερίας κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας, και είναι για τον λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως, μη νόμιμη και ακυρωτέα.

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *