Αρχή της αξιοκρατίας (άρ. 5 παρ. 1 Σ.) – Πρόσβαση στις δημόσιες θέσεις – Στρατιωτικοί υπάλληλοι – Κρίση της αιτούσας ως ικανής Ι/2, λόγω ελαφράς παχυσαρκίας της, και περαιτέρω ως ακατάλληλης για διορισμό σε θέση ανθυπασπιστή γραμματέα του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων
(Α) Η αρχή της αξιοκρατίας, η οποία απορρέει από τη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 Σ., υπαγορεύει όπως η πρόσβαση κάθε Έλληνα πολίτη σε δημόσιες θέσεις και αξιώματα γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική του αξία και ικανότητα – Ο νομοθέτης δύναται να θεσπίζει ρυθμίσεις, οι οποίες αποκλίνουν από την αρχή αυτή, εφ’ όσον δικαιολογούνται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, είναι πρόσφορες και αναγκαίες για την επίτευξη του επιδιωκόμενου με αυτές σκοπού και δεν παραβιάζουν την αρχή της αναλογικότητας – Ειδικότερα, όταν οι τιθέμενοι περιορισμοί αφορούν την πρόσβαση σε δημόσια θέση, η αρχή της αναλογικότητας επιτάσσει να είναι εμφανής και σαφώς διαγνώσιμη η ανάγκη που επιβάλλει την κατ’ εξαίρεση θέσπιση των περιορισμών για την επίτευξη του επιδιωκόμενου με αυτούς σκοπού (ΣτΕ 959/2015 Ολ., 1621/2012, 2764/2011, 3665/2005 Ολομ.)
(Β) Από τις διατάξεις του Β.Δ. 794/1970 και του Π.Δ. 133/2002 προκύπτει ότι επί διαγωνισμού προς πλήρωση κενών θέσεων ανθυπασπιστών-γραμματέων του Δικαστικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων, οι υποψήφιοι που πάσχουν από «ελαφρά παχυσαρκία» (με βάρος 2/10 – 3/10 πάνω από το φυσιολογικό) κρίνονται «ικανοί δεύτερης κατηγορίας» (Ι2) και ως εκ τούτου «ακατάλληλοι» προς κατάταξη, με συνέπεια να αποκλείονται του διαγωνισμού – Ο αποκλεισμός των υποψηφίων αυτών δικαιολογείται από αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος, δοθέντος ότι οι δικαστικοί γραμματείς των Ενόπλων Δυνάμεων ανήκουν στο στρατιωτικό προσωπικό αυτών, τα δε καθήκοντά τους, ως εκ του προεχόντως στρατιωτικού χαρακτήρα τους, ανάγονται εν τέλει στην Εθνική Άμυνα της Χώρας (αρ. 1 Ν. 2292/1995) – Εξ άλλου, οι δικαστικοί γραμματείς των Ενόπλων Δυνάμεων δεν υποχρεούνται να εκτελούν μόνο τα καθήκοντα της κυρίας θέσεώς τους, αλλά, ως αξιωματικοί στρατιωτικής Υπηρεσίας, υποχρεούνται σε «[…] εκτέλεση ασκήσεων [και] ειδική εκπαίδευση […] σύμφωνα με τους οικείους Κανονισμούς και Διαταγές των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων […]», ενώ, περαιτέρω, «δεν υπηρετούν μόνο σε στρατιωτικά δικαστήρια αλλά και […] σε Μονάδες, Συγκροτήματα και Σχηματισμούς των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων» (βλ. το από 10.3.2015 υπόμνημα του ΥΕΘΑ και πρβλ. τις διατάξεις του άρθρου 28 παρ. 15 του Ν. 3843/2010) – Εξ όλων αυτών παρέπεται ότι το σύνολο των καθηκόντων και υποχρεώσεων των δικαστικών γραμματέων των Ενόπλων Δυνάμεων δικαιολογεί τη θέσπιση ειδικών προσόντων διορισμού στις αντίστοιχες θέσεις, τα οποία ανάγονται όχι μόνο στην ηθική και πνευματική συγκρότηση αλλά και στη σωματική ικανότητα των υποψηφίων για την πλήρωση των θέσεων αυτών – Συνεπώς, η θέσπιση ειδικών σωματικών προσόντων, μεταξύ των οποίων το επίδικο ειδικό προσόν του σωματικού βάρους κάτω του ορίου της «ελαφράς παχυσαρκίας», δεν αντιβαίνει ούτε στη διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 Σ. ούτε στη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας
[με μειοψηφία μίας Συμβούλου και των δύο Παρέδρων, σύμφωνα με την οποία η επίμαχη ρύθμιση δεν δικαιολογείται από αποχρώντες λόγους δημοσίου συμφέροντος ούτε τελεί σε προφανή συνάφεια προς το κύριο αντικείμενο των καθηκόντων των δικαστικών γραμματέων των Ενόπλων Δυνάμεων]