http://www.humanrightscaselaw.gr/
ΣτΕ Γ΄ Τμ. 1414/2018
Ισότητα των φύλων στον τομέα της απασχόλησης – Συγκρότηση συλλογικών οργάνων Διοίκησης
Με την διάταξη του άρθρου 161 του Υπαλληλικού Κώδικα επιδιώκεται η ισόρροπη συμμετοχή ανδρών και γυναικών στα υπηρεσιακά συμβούλια ως μέτρο που αποσκοπεί στην προώθηση της πραγματικής ισότητας των φύλων στον χώρο της απασχόλησης, όπως αυτή κατοχυρώνεται σε επίπεδο εθνικό (βλ. άρθρα 4 παρ. 1 και 2 και 116 παρ. 2 του Συντάγματος), ενωσιακό (βλ. άρθρα 153 παρ. 1 εδαφ. θ’ και 157 Σ.Λ.Ε.Ε., άρθρο 23 Χάρτη, οδηγία 2006/54/ΕΚ και την σύσταση του Συμβουλίου 96/694/ΕΚ) και διεθνές [βλ. Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για την εξάλειψη όλων των μορφών διακρίσεων κατά των γυναικών, κυρωθείσα με τον ν. 1342/1983, Διεθνή Σύμβαση Εργασίας 111, κυρωθείσα με τον ν. 1423/1984, όπως επίσης και την σύσταση της Επιτροπής των Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης Rec(2003)3/12.5.2003 για την ισόρροπη συμμετοχή γυναικών και ανδρών στη λήψη πολιτικών και δημόσιων αποφάσεων] – Προκειμένου να επιτευχθεί ο σκοπός αυτός και να δοθεί η δυνατότητα έμπρακτης συμμετοχής και των δύο φύλων στην διαδικασία λήψης αποφάσεων από τα υπηρεσιακά συμβούλια, το κάθε φύλο πρέπει να εκπροσωπείται σε επίπεδο τακτικού μέλους με ψήφο κατά το οριζόμενο ποσοστό (1/3 επί του συνόλου των μελών του Συμβουλίου) – Δηλαδή, στα πενταμελή υπηρεσιακά συμβούλια που προβλέπονται στις μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 30 παρ. 3 ν. 4369/2016 και υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρο 161 του Υπαλληλικού Κώδικα, δύο μέλη πρέπει να ανήκουν στο ένα φύλο και τρία στο άλλο (5Χ1/3=1,66) – Εάν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει το ένα τουλάχιστον από τα τακτικά μέλη με ψήφο να ανήκει στο υποεκπροσωπούμενο φύλο και μόνο εάν ούτε αυτό είναι εφικτό, είναι νόμιμη η συγκρότηση του συλλογικού αυτού οργάνου μόνο με τακτικά μέλη που ανήκουν όλα στο ίδιο φύλο (βλ. ΣτΕ 4400/2011, πρβλ. ΣτΕ 2977/2014, 1721/2009 επί της παρόμοιας διάταξης του άρθρου 6 παρ. 1 εδ. α΄ ν. 2839/2000)
(Β) Λόγος ακυρώσεως ότι κατά παράβαση του άρθρου 161 του Υπαλληλικού Κώδικα, η πρώτη αιτούσα ορίσθηκε αναπληρωματικό και όχι τακτικό μέλος του Υπηρεσιακού Συμβουλίου του ΓΕΑ/ΥΠΕΘΑ κρίνεται βάσιμος, διότι, ενόψει της προεκτεθείσας ερμηνείας της διάταξης αυτής, η πρώτη αιτούσα, ως μόνη γυναίκα του εν λόγω Υπηρεσιακού Συμβουλίου, έπρεπε να ορισθεί τακτικό μέλος με ψήφο