ΔΠΛαρ 199/2023 (Τμήμα Β΄ Μονομελές)Παραβάσεις κατά την κυκλοφορία φορτηγών (ν. 3446/2006) –

Παραβάσεις κατά την κυκλοφορία φορτηγών (ν. 3446/2006) – Η παράβαση της θέσης σε κυκλοφορία φορτηγού οχήματος το οποίο στερείται άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων καταλαμβάνει και την περίπτωση που η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες έχουν κατατεθεί λόγω ακινησίας του οχήματος -Αναδρομική εφαρμογή των ελαφρύτερων διοικητικών κυρώσεων που προβλέπονται στην Γ5/353651/2021 Κ.Υ.Α..

ΔΠΛαρ 199/2023 (Τμήμα Β΄ Μονομελές)
Δικαστής: Φανή Συργιάννη, Πρωτοδίκης Δ.Δ.

Στις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 3446/2006 τυποποιείται η παράβαση της θέσης σε κυκλοφορία φορτηγού οχήματος το οποίο στερείται άδειας κυκλοφορίας και πινακίδων, καταλαμβάνοντας τόσο τις περιπτώσεις της καθόλου έκδοσης ή της έκδοσης μη νόμιμης άδειας και πινακίδων, όσο και την περίπτωση που έχουν μεν εκδοθεί και υφίστανται νόμιμη άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες, στοιχεία τα οποία όμως έχουν αφαιρεθεί ως διοικητική κύρωση ή, για την ταυτότητα του λόγου και προς επίτευξη του σκοπού δημοσίου συμφέροντος του νόμου για διασφάλιση της κυκλοφορίας υπό συνθήκες μέγιστης δυνατής οδικής ασφάλειας, την περίπτωση κατά την οποία η άδεια κυκλοφορίας και οι σχετικές πινακίδες έχουν κατατεθεί από τον ιδιοκτήτη λόγω ακινησίας του οχήματος, κατ’ άρθρο 45 παρ. 6 του ν. 2992/2002, και τούτο διότι και στην περίπτωση αυτή το όχημα δεν διαθέτει πλέον την απαιτούμενη άδεια κυκλοφορίας και τις απαιτούμενες πινακίδες και επιβάλλεται εκ του νόμου απόλυτη απαγόρευση κυκλοφορίας του για οποιαδήποτε αιτία (άρθρα 22 παρ. 3 του ν. 2367/1953 και 88 παρ. 1 του ΚΟΚ) και ταυτόχρονη υποχρέωση του ιδιοκτήτη για φύλαξη του οχήματος σε ιδιωτικό κλειστό χώρο ή παράδοσή του στον ΟΔΔΥ (άρθρο 45 παρ. 6 του ν. 2992/2002) (πρβλ. ΔΕφΘεσ 1206/2019, ΔΕφΑθ 533/2016).

Λαμβάνοντας περαιτέρω υπόψη ότι: α) με τις διατάξεις των παραγράφων 1.9, 1.11 και 1.13 του άρθρου 4 του ν. 3446/2006 προβλέπονταν οι παραβάσεις της κυκλοφορίας φορτηγού οχήματος, για το οποίο δεν έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας και για την οποία το πρόστιμο οριζόταν στο ποσό των 8.000,00 €, της κυκλοφορίας φορτηγού οχήματος χωρίς πινακίδες κυκλοφορίας, για την οποία το ύψος του προστίμου ανερχόταν στο ποσό των 5.000,00 € και της οδήγησης φορτηγού οχήματος από πρόσωπο που δεν διαθέτει την κατά περίπτωση νόμιμη άδεια οδήγησης, για την οποία το ύψος του προστίμου ανερχόταν στο ποσό των 2.000,00 ευρώ, β) κατά τον χρόνο βεβαίωσης των ένδικων παραβάσεων, εφαρμοστέο νομοθετικό καθεστώς ήταν αυτό του άρθρου 4 του ν. 3446/2006, δεδομένου ότι παρόλο που είχε δημοσιευθεί ο ν. 4313/2014, εντούτοις, σύμφωνα με το άρθρο 36 του νεότερου αυτού νόμου, έως την έκδοση των αποφάσεων των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 4Β του ν. 3446/2006 θα εξακολουθούσαν να ισχύουν και να εφαρμόζονται οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου 4 του ν. 3446/2006, όπως ίσχυαν πριν από την τροποποίησή τους με τον νεότερο αυτό νόμο, γ) κατά τον χρόνο έκδοσης των προσβαλλόμενων πράξεων βεβαίωσης παράβασης (2.10.2019) δεν είχε ακόμη εκδοθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 4Β του, τροποποιημένου με το ν. 4313/2014, άρθρου του ν. 3446/2006, υπουργική απόφαση, δ) στο μεταξύ, ήτοι μεταξύ του χρόνου τέλεσης των ένδικων παραβάσεων και του χρόνου εκδίκασης της κρινόμενης υπόθεσης, εξεδόθη η Κ.Υ.Α. Γ5/353651/2021 «Παραβάσεις της νομοθεσίας για τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές και την κυκλοφορία φορτηγών οχημάτων και διοικητικές κυρώσεις», στο πεδίο εφαρμογής της οποίας υπάγονται οι παραβάσεις της νομοθεσίας που αφορούν τις οδικές μεταφορές, όταν οι παραβάσεις διαπράττονται με φορτηγά και ρυμουλκούμενα, ε) στην εν λόγω Κ.Υ.Α., προβλέπεται, πρώτον, η παράβαση της κυκλοφορίας φορτηγού οχήματος που δεν είναι εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας και ορίζεται το πρόστιμο για την παράβαση αυτή στον ιδιοκτήτη του οχήματος στο ποσό των 3.000,00 €, ενώ στο προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς για την εν λόγω παράβαση το πρόστιμο οριζόταν στο ποσό των 8.000,00 €, δεύτερον, η παράβαση της κυκλοφορίας φορτηγού οχήματος το οποίο δεν έχει τοποθετημένες τις πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας και ορίζεται το πρόστιμο στον ιδιοκτήτη για την παράβαση αυτή στο ποσό των 2.000,00 €, ενώ στο προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς για την εν λόγω παράβαση το πρόστιμο οριζόταν στο ποσό των 5.000,00 € και τρίτον, η παράβαση της οδήγησης φορτηγού αυτοκινήτου χωρίς άδεια οδήγησης και ορίζεται το πρόστιμο για την παράβαση αυτή στον ιδιοκτήτη του οχήματος στο ποσό των 1.000,00 €, ενώ στο προϊσχύον νομοθετικό καθεστώς για την εν λόγω παράβαση το πρόστιμο οριζόταν στο ποσό των 2.000,00 € και στ) στο άρθρο 8 παρ. 2 της ως άνω Κ.Υ.Α. προβλέπεται η αναδρομική ισχύς της και για τις παραβάσεις που διαπράχθηκαν πριν από τη θέση της σε ισχύ, υπό τον όρο ότι δεν είχαν επιβληθεί διοικητικές κυρώσεις κατά τον χρόνο θέσης της σε ισχύ, το Δικαστήριο κρίνει ότι το νεότερο νομοθετικό καθεστώς της Κ.Υ.Α. Γ5/353651/2021 είναι συγκρίσιμο με το παλαιότερο του άρθρου 4 του ν. 3446/2006 και ευνοϊκότερο από αυτό και, συνεπώς, εφαρμοστέο εν προκειμένω, κατ’ εφαρμογή της αρχής της αναδρομικής εφαρμογής της ελαφρύτερης διοικητικής κύρωσης, δοθέντος ότι από την αιτιολογική έκθεση του ν. 4313/2014 δεν προκύπτει ότι οι ρυθμίσεις του άρθρου 36 του ν. 4313/2014 – οι οποίες αποβλέπουν μεν στη δημιουργία ενός ομοιογενούς συστήματος οδικών ελέγχων για όλους τους τομείς της νομοθεσίας οδικών μεταφορών, χωρίς, ωστόσο, να θεσπίζουν ένα ουσιωδώς διαφορετικό κανονιστικό πλαίσιο – υπαγορεύθηκαν από λόγους μη σχετιζόμενους με την νεότερη αξιολόγηση από τον νομοθέτη της βαρύτητας των οικείων παραβάσεων (πρβλ. ΣτΕ 2402/2016, σκ. 16). Εξάλλου, η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 8 της Κ.Υ.Α. Γ5/353651/2021, που εξαρτά την αναδρομική εφαρμογή αυτής από τον προαναφερόμενο όρο είναι ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα, ως αντικείμενη στην, απορρέουσα από το άρθρο 4 του Συντάγματος, αρχή της ισότητας (πρβλ. ΣτΕ 707/2022 σκ. 6, 2031/2013 σκ. 6). Συνεπώς, οι επιεικέστερες κυρώσεις που τυγχάνουν αναδρομικής εφαρμογής στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι προβλεπόμενες στον Πίνακα Ζ΄ (παραβάσεις Ζ1, Ζ5 και Ζ9) του Παραρτήματος της Γ5/353651/2021 Κ.Υ.Α., και ήδη της Γ5/55376/2022 Κ.Υ.Α, ύψους 3.000,00, 2.000,00 και 1.000,00 ευρώ, αντίστοιχα. Ενόψει δε των ανωτέρω, τα επιβληθέντα πρόστιμα πρέπει να περιοριστούν, κατ’ ανάλογη μεταρρύθμιση της …/26.10.2019 πράξης του Διοικητή του Αστυνομικού Τμήματος Αγιάς και των …, … και …/2.10.2019 πράξεων βεβαίωσης παράβασης του Α.Τ. Αγιάς, στο ποσό των 1.000, 3.000 και 2.000 ευρώ, αντίστοιχα, κατ’ αποδοχή ως βάσιμου του εμμέσως προβαλλόμενου ισχυρισμού περί εφαρμογής της ελαφρότερης κύρωσης.

https://www.adjustice.gr/webcenter/portal/dprotodikeiolar/apofaseis?contentID=DECISION-TEMPLATE1700213834302&_afrLoop=3938570373574103#!%40%40%3F_afrLoop%3D3938570373574103%26centerWidth%3D100%2525%26contentID%3DDECISION-TEMPLATE1700213834302%26leftWidth%3D0%2525%26rightWidth%3D0%2525%26showFooter%3Dfalse%26showHeader%3Dtrue%26_adf.ctrl-state%3Dgburj46j7_269

Total
0
Shares
Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *