Αριθμός απόφασης: 178/2019
ΤΟ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΤΜΗΜΑ Β΄
ΤΡΙΜΕΛΕΣ
(Ακυρωτικής διαδικασίας)
Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 12 Δεκεμβρίου 2018, με δικαστές τους: Κωνσταντινιά Μαργαρίτη, Πρόεδρο Εφετών Δ.Δ., Αριστείδη Αποστόλου και Παύλο Τζιαχρή, Εφέτες Δ.Δ. και με γραμματέα τη Μαρία Κασσωτάκη, δικαστική υπάλληλο,
για να δικάσει τη με αριθμό καταχώρησης 105/29.8.2017 αίτηση ακύρωσης
της Μ. Α. του ………., υπαλλήλου κατηγορίας κλάδου ΤΕ Διοικητικού Λογιστικού με βαθμό Γ’ ΠΕ.ΔΙ. – ΕΟΠΥΥ ………., κατοίκου ………., η οποία παραστάθηκε μετά της πληρεξούσιας δικηγόρου Λάρισας, Αικατερίνης Τσιτώτα,
κ α τ ά 1. του Υπουργού Υγείας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και 2. του Υπουργού Εσωτερικών για τους οποίους παραστάθηκε η Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Ανδριανή Κατσαρού.
Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της έκθεσης του Εισηγητή Εφέτη Δ.Δ., Αριστείδη Αποστόλου.
Κατόπιν το Δικαστήριο άκουσε τον πληρεξούσιο δικηγόρο της αιτούσας, που ζήτησε να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης, καθώς και την πληρεξούσια των καθ’ ων, που ζήτησε να απορριφθεί η αίτηση ακύρωσης.
Το Δικαστήριο αφού μελέτησε τη δικογραφία.
Σκέφθηκε σύμφωνα με το Νόμο.
1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης ακύρωσης έχει καταβληθεί το νόμιμο παράβολο (βλ.. το e – παράβολο 161069898957 1020 0084).
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ακύρωσης, η αιτούσα ζητεί να ακυρωθεί: 1. Η άρνηση του Υπουργού Υγείας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να προβεί στη μετάταξη της αιτούσας σε κενή οργανική θέση του κλάδου ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού, στη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας -Στερεάς Ελλάδας, κατόπιν ανακοίνωσης – πρόσκλησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 71, 73 και 74 του ν. 3528/2007, η οποία άρνηση εκδηλώθηκε με το υπ’αριθ. Α2β/Γ.ΤΤ.31440/12.5.2017 έγγραφο του ανωτέρω Υπουργείου, με το οποίο επεστράφη ανυπόγραφο το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Υγείας, 2. Η άρνηση του Υπουργού Εσωτερικών να προβεί στη μετάταξη της αιτούσας σε κενή οργανική θέση του κλάδου ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού, στη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, κατόπιν ανακοίνωσης – πρόσκλησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 71, 73 και 74 του ν. 3528/2007, 3. Η παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας των ανωτέρω Υπουργών Υγείας και Εσωτερικών να προβούν στην επιβαλλόμενη ολοκλήρωση της διαδικασίας μετατάξεως της αιτούσας σε κενή οργανική θέση του κλάδου ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού, στη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας -Στερεάς Ελλάδας, κατόπιν ανακοίνωσης – πρόσκλησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 71,73 και 74 του ν. 3528/2007, η οποία παράλειψη συνάγεται από το υπ’αριθ. Α2β/Γ.Π.31440/12.5.2017 έγγραφο του ανωτέρω Υπουργείου Υγείας με το οποίο επεστράφη ανυπόγραφο το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης του Υπουργείου Εσωτερικών και του ανωτέρω Υπουργείου Υγείας που αφορά τη μετάταξη και 4. Κάθε συναφής ή σχετική πράξη ή παράλειψη των ανωτέρω που οδήγησε στην άρνηση άλλως τη μη ολοκλήρωση της διαδικασίας μετατάξεως της αιτούσας.
3.Επειδή, ο Υπαλληλικός Κώδικας (ν. 3528/2007, Α΄ 26), όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, όριζε, στο άρθρο 71, ότι «1. Επιτρέπεται μετάταξη από Υπουργείο σε Υπουργείο ή σε άλλη δημόσια υπηρεσία ή σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου και αντιστρόφως ή μεταξύ τους. Οποιοσδήποτε από τους ανωτέρω φορείς επιθυμεί να καλύψει κενές θέσεις με μετάταξη υποχρεούται να προβεί σε σχετική ανακοίνωση που αποστέλλεται σε όλα τα Υπουργεία, τα οποία την κοινοποιούν σε όλες τις εποπτευόμενες από αυτά υπηρεσίες και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, στην οποία θα ορίζεται αποκλειστική προθεσμία υποβολής αιτήσεων. … 2. … 3. Οι μετατάξεις του παρόντος άρθρου γίνονται ύστερα από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου του φορέα υποδοχής», στο δε άρθρο 74 ότι «1. Οι μετατάξεις των άρθρων 69-70 του παρόντος κεφαλαίου [μετατάξεις από κλάδο σε κλάδο ίδιας ή ανώτερης κατηγορίας του ίδιου Υπουργείου ή της ίδιας δημόσιας υπηρεσίας ή του ίδιου ΝΠΔΔ] διενεργούνται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού ή του μονομελούς οργάνου διοίκησης του Ν.Π.Δ.Δ. και αν δεν υπάρχει του Δ.Σ. αυτού. Οι μετατάξεις των άρθρων 71-72 του παρόντος διενεργούνται με κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών. … Μετάταξη υπαλλήλου νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου σε άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου διενεργείται με κοινή απόφαση των οικείων μονομελών οργάνων διοίκησης και σε περίπτωση που αυτά δεν υπάρχουν, με κοινή απόφαση των οικείων διοικητικών συμβουλίων. Μετατάξεις από νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου σε Υπουργείο και αντίστροφα διενεργούνται με κοινή απόφαση των οικείων Υπουργών. … 2…..3. Η πράξη μετάταξης δημοσιεύεται σε περίληψη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως».
4. Επειδή, από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα εξής: Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, ενόψει της εφαρμογής του ν. 4337/2015 (ΦΕΚ 129 Α’), προκειμένου να καλύψει υπηρεσιακές ανάγκες της, λόγω των αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών της Διεύθυνσης Οικονομικού σε προσωπικό, εξέδωσε την υπ’ αριθ. 9897/119409/7.7.2016 (ορθή επανάληψη 22.7.2016, ΑΔΑ: ΩΙΖΨΟΡ10-ΤΗ7) ανακοίνωση-πρόσκληση για μετάταξη υπαλλήλων στη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 71,73 και 74 του ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26 Α’). Σε συνέχεια της ανωτέρω σχετικής ανακοίνωσης-πρόσκλησης, ύστερα από τη γνωμοδότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Υπαλλήλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, όπως διατυπώθηκε στο απόσπασμα του πρακτικού 3/28.9.2016, διαβιβάστηκαν στο Υπουργείο Εσωτερικών φωτοαντίγραφα των αιτήσεων και των σχετικών δικαιολογητικών των υπαλλήλων που εγκρίθηκαν προς μετάταξη, μεταξύ αυτών και της από 18.8.2016 αίτησης της Μ. Α., υπαλλήλου του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) σχετικά με τη μετάταξή της στη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, προκειμένου το Υπουργείο Εσωτερικών ως αρμόδιο για την υπηρεσία υποδοχής να πραγματοποιήσει τη σχετική διαδικασία για την έκδοση της εν λόγω πράξης μετάταξης. Κατόπιν των ανωτέρω και κατόπιν του υπ’ αριθ. 37504/1.12.2016 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών, η ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση απέστειλε στο Υπουργείο Εσωτερικών το υπ’ αριθ. οικ.17431/218434/8.12.2016 έγγραφο της Οικονομικής Υπηρεσίας, σχετικά με τη δαπάνη που θα προκαλείτο, από την ανωτέρω μετάταξη, η οποία θα αντιμετωπιζόταν από τις πιστώσεις του προϋπολογισμού της εν λόγω Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Στη συνέχεια το Υπουργείο Εσωτερικών διαβίβασε στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης, με το υπ’ αριθ. 42089/3.1.2017 έγγραφο, εισηγητική έκθεση του Υπουργού Εσωτερικών και αντίγραφα των αιτήσεων μετάταξης οκτώ (8) υπαλλήλων, μεταξύ αυτών και της αιτούσας, με συνημμένα τα απαραίτητα εκ του νόμου δικαιολογητικά, προκειμένου να χορηγηθεί η σχετική έγκριση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006. Ακολούθως εκδόθηκε η προαπαιτούμενη υπ’ αριθ. ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ.Μ/403/10.3.2017 απόφαση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006, και αφού έλαβε υπόψη το υπ’ αριθ. οικ.3460/42325/15.3.2017 έγγραφο της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας Στερεάς Ελλάδας περί της ύπαρξης κενής οργανικής θέσης κλάδου ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού και το υπ’ αριθ. 2/23282/22.3.2017 έγγραφο του Γ.Λ.Κ. για την αντιμετώπιση της δαπάνης μισθοδοσίας της εν λόγω υπαλλήλου, συντάχθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης για τη μετάταξη της Α. Μ. του ……….., μόνιμης υπαλλήλου, κλάδου ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας στη Δ/νση Οικονομικού σε κενή οργανική θέση του ιδίου κλάδου και κατηγορίας. Με το υπ’ αριθ. 12736/20.4.2017 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών διαβιβάστηκε προς υπογραφή στο Υπουργείο Υγείας το ανωτέρω σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, υπογεγραμμένο από τον Υπουργό Εσωτερικών, το οποίο επιστράφηκε από τον Υπουργό Υγείας, με το υπ’ αριθ. Α2β/Γ.Π.31440/12.5.2017 έγγραφο, ανυπόγραφο, λόγω αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών του φορέα που ανήκει οργανικά η εν λόγω υπάλληλος. Στη συνέχεια με το υπ’ αριθ. 15938/30.5.2017 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών γνωστοποιήθηκαν στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας τα ανωτέρω, έτσι ώστε να λάβει γνώση και η αιτούσα.
5. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση των ως άνω αποφάσεων για το λόγο ότι οι προσβαλλόμενη πράξη στερείται της επιβαλλόμενης επαρκούς αιτιολογίας ως προς τα συνθέτοντα τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες περιστατικά και λόγους, ότι υπήρξε προσβολή του δικαιώματος παροχής έννομης προστασίας κατά το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος και του άρθρου 95 παρ. 1. εδ. α του Συντάγματος περί κατοχυρώσεως της αιτήσεως ακυρώσεως, αφού ουδεμία γνώση (κατά τρόπο επαρκή, σαφή και εξειδικευμένο) διαθέτει η αιτούσα για το λόγο της αρνήσεως – παραλείψεως ολοκληρώσεως της διαδικασίας μετατάξεώς της, ότι η προσβαλλόμενη εκδόθηκε με πλάνη περί τα πράγματα σχετικά με τις αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες της Υπηρεσίας στην οποία ανήκει η αιτούσα (ΕΟΠΥΥ – ΠΕ.ΔΙ ……) άλλως εσφαλμένη υπαγωγή των κρίσιμων πραγματικών συνθηκών στο φορέα προέλευσης της αιτούσας υπαλλήλου στο τυπικό των διατάξεων για μετάταξη των δημοσίων υπαλλήλων δηλ.στα άρθρα 71 και 73 ν. 3528/2007, ως ίσχυαν κατά το χρόνο της προκηρυχθείσης μετατάξεως και κατά το χρόνο έκδοσης των προσβαλλομένων και στην εν γένει νομοθεσία και ότι παραβιάστηκε η συνταγματικά κατοχυρομένη αρχής της ισότητας λόγω ικανοποίησης μεταγενεστέρων αιτημάτων – δικαιωμάτων ετέρων συναδέλφων της, επιφερόντων τις ίδιες συνέπειες για την Υπηρεσία με την αιτηθείσα μετάταξη της αιτούσας.
6. Επειδή, η ως άνω, αναφερόμενη στο υπ’ αριθ. Α2β/Γ.ΤΤ.31440/12.5.2017 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προς το Υπουργείο Εσωτερικών, αιτιολογία άρνησης ολοκλήρωσης της ένδικης μετάταξης της αιτούσας, “λόγω αυξημένων υπηρεσιακών αναγκών του φορέα που ανήκει οργανικά η εν λόγω υπάλληλος”, η οποία δεν συμπληρώνεται από τα άλλα στοιχεία του φακέλου, είναι αόριστη και ασαφής. Και τούτο διότι δεν προσδιορίζονται, παρά και την αντίθετη γνωμοδότηση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου Υπαλλήλων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, σε τι συνίστανται οι αυξημένες υπηρεσιακές ανάγκες του φορέα στον οποίο κατέχει οργανική θέση (Ε.Ο.Π.Υ.Υ. – ΠΕ.ΔΙ ……), εάν υφίστανται ελλείψεις στον κλάδο ΤΕ Διοικητικού – Λογιστικού στον οποίο ανήκει η αιτούσα, οι συνέπειες στην εύρυθμη λειτουργία της υπηρεσίας σε περίπτωση μετάταξης, ούτε εξειδικεύεται η φύση των προβλημάτων που θα ανακύψουν σε περίπτωση μετάταξης της αιτούσας (ΣτΕ 2949/2017, 1220/2016), κατά το βάσιμο σχετικό λόγο της υπό κρίση αίτησης.
7. Επειδή, κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση, πρέπει να γίνει δεκτή παρελκούσας ως αλυσιτελούς της εξέτασης των λοιπών λόγων αυτής, να ακυρωθεί η εκδηλωθείσα με το υπ’ αριθ. Α2β/Γ.ΤΤ.31440/12.5.2017 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας άρνηση της Διοίκησης να ικανοποιήσει το αίτημα για μετάταξη της αιτούσας και να αναπεμφθεί η υπόθεση στη Διοίκηση για νέα νομίμως αιτιολογημένη κρίση της αιτήματος της αιτούσας. Τέλος, πρέπει να αποδοθεί το κατατεθέν παράβολο στην αιτούσα και, εκτιμωμένων των περιστάσεων, να απαλλαγούν οι ηττηθέντες διάδικοι από τη δικαστική δαπάνη της αιτούσας.
Δ Ι Α Τ Α Υ Τ Α
Δέχεται την αίτηση ακύρωσης.
Ακυρώνει την εκδηλωθείσα με το υπ’ αριθ. Α2β/Γ.ΤΤ.31440/12.5.2017 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας άρνηση της Διοίκησης να ικανοποιήσει το αίτημα για μετάταξη της αιτούσας.
Αναπέμπει την υπόθεση στη Διοίκηση για νέα, νομίμως αιτιολογημένη κρίση.
Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου στην αιτούσα.
Απαλλάσσει τους ηττηθέντες διαδίκους των δικαστικών εξόδων.
Η διάσκεψη του Δικαστηρίου έγινε στη Λάρισα στις 16.7.2019 και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε έκτακτη, δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του στις 13.9.2019