4309/2015 (Ολομ) Προστασία απορρήτου των επικοινωνιών – Υποχρεώσεις παρόχων υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας – Ενημέρωση συνδρομητών για τον κίνδυνο παραβίασης του απορρήτου των επικοινωνιών τους
Από τις διατάξεις των άρθρων 19 παρ. 1 Σ. και 9 του ν. 2867/2000, που ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, προκύπτει υποχρέωση των παρόχων τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών να ενημερώνουν άμεσα τους συνδρομητές τους σε περίπτωση κινδύνου παραβίασης του απορρήτου των επικοινωνιών, πολλώ δε μάλλον σε περίπτωση συντελεσθείσας παραβιάσεως, που διαπιστώνεται από τον ίδιο τον πάροχο των υπηρεσιών αυτών – Διαφορετική ερμηνεία των ως άνω διατάξεων θα στερούσε από τους θιγόμενους συνδρομητές τη δυνατότητα να λάβουν και οι ίδιοι μέτρα ασφαλείας, προκειμένου να προστατεύσουν το συνταγματικώς κατοχυρωμένο δικαίωμα του απορρήτου των επικοινωνιών τους – Εξ άλλου, η ως άνω υποχρέωση υπάρχει ακόμα και σε περίπτωση αφαίρεσης του παράνομου λογισμικού από τον πάροχο υπηρεσιών τηλεπικοινωνίας (πηγή http://www.humanrightscaselaw.gr/sigmatauepsilon.html)
4088/2015 (Γ) Δικαστικοί λειτουργοί Άδεια ανατροφής θετών τέκνων
Κατά την αληθή έννοια των διατάξεων της παρ. 21 του άρθρου 44 του Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ., δικαίωμα λήψης άδειας ανατροφής τέκνου, με αποδοχές, εννέα (9) μηνών θεμελιώνουν όχι μόνον οι φυσικοί γονείς δικαστικοί λειτουργοί γνησίων τέκνων αλλά, για την ταυτότητα του λόγου, και οι θετοί γονείς δικαστικοί λειτουργοί υιοθετημένων τέκνων. Τούτο δε ενόψει των διατάξεων των άρθρων 21 παρ. 1 και 4 παρ. 1 του Συντάγματος, που θέτουν την οικογένεια, τη μητρότητα και την παιδική ηλικία υπό την προστασία του κράτους και θεσπίζουν την αρχή της ισότητας, αντίστοιχα, αλλά και της διάταξης του άρθρου 10 παρ. 1 της ευρωπαϊκής σύμβασης περί υιοθεσίας ανηλίκων και των σχετικών διατάξεων του Αστικού Κώδικα, βάσει των οποίων εξομοιώνονται τα θετά προς τα γνήσια τέκνα, καθώς και οι υποχρεώσεις των γονέων προς τα γνήσια και θετά τέκνα τους, σε συνδυασμό και με τις διατάξεις του άρθρου 33 παρ. 2 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου, με τις οποίες προβλέπεται η χορήγηση γονικής άδειας σε όλους τους εργαζόμενους είτε λόγω γέννησης είτε λόγω υιοθεσίας παιδιού (βλ. ΣτΕ 607/2007 7μ.). Εξάλλου, κατά την έννοια των ίδιων ως άνω διατάξεων της παρ. 21 του άρθρου 44 του Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ., ερμηνευόμενων σε συνδυασμό με την προαναφερθείσα διάταξη του άρθρου 52 παρ. 4 του Υπαλληλικού Κώδικα που προβλέπει τη χορήγηση τρίμηνης άδειας υιοθεσίας, για τη λήψη της εννεάμηνης άδειας ανατροφής τέκνου, με αποδοχές, από τη θετή μητέρα δικαστικό λειτουργό απαιτείται, αφενός να υποβληθεί από αυτήν σχετική αίτηση σε χρόνο που να επιτρέπει τον προσδιορισμό της έναρξης της άδειας αυτής εντός δύο μηνών από τη λήξη της, αντίστοιχης εν προκειμένω με την άδεια μητρότητας της φυσικής μητέρας, τρίμηνης άδειας υιοθεσίας, αφετέρου το υιοθετούμενο τέκνο να μην έχει υπερβεί, κατ’ ανάλογη εφαρμογή της προβλέπουσας ειδικά τη χορήγηση της άδειας υιοθεσίας πιο πάνω διάταξης του Υπαλληλικού Κώδικα, το έκτο έτος της ηλικίας του (βλ. ΣτΕ 607/2007 7μ.). Εξάλλου, σε περίπτωση υιοθεσίας από δικαστικό λειτουργό, με την ίδια δικαστική απόφαση, δύο τέκνων διαφορετικής ηλικίας, επιβάλλεται, ενόψει των προαναφερθεισών διατάξεων του Συντάγματος, της ευρωπαϊκής σύμβασης περί υιοθεσίας ανηλίκων, του Αστικού Κώδικα, του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Οδηγίας 2010/18/ΕΕ του Συμβουλίου, να τύχει ανάλογης εφαρμογής η διάταξη του άρθρου 53 παρ. 2 τελευταίο εδάφιο του Υπαλληλικού Κώδικα, με την οποία προβλέπεται ότι, σε περίπτωση πολύδυμης κύησης, η εννεάμηνη άδεια ανατροφής τέκνου, με αποδοχές, προσαυξάνεται κατά έξι (6) μήνες για κάθε τέκνο πέραν του ενός. Τούτο, διότι η περίπτωση της υιοθεσίας από δικαστικό λειτουργό, με την ίδια δικαστική απόφαση, δύο τέκνων διαφορετικής ηλικίας δεν δύναται να εξομοιωθεί με την περίπτωση της απόκτησης από φυσική μητέρα δικαστικό λειτουργό δύο γνησίων τέκνων διαφορετικής ηλικίας, κατά την οποία (περίπτωση) θεμελιώνεται δικαίωμα της φυσικής μητέρας δικαστικού λειτουργού προς λήψη άδειας ανατροφής εννέα (9) μηνών, με αποδοχές, για καθένα από τα δύο γνήσια τέκνα, δηλαδή άδειας ανατροφής, με αποδοχές, συνολικής διάρκειας δέκα οκτώ (18) μηνών, δοθέντος ότι οι προαναφερόμενες δύο κατηγορίες δικαστικών λειτουργών τελούν υπό διαφορετικές συνθήκες. Επομένως, σε περίπτωση υιοθεσίας από δικαστικό λειτουργό, με την ίδια δικαστική απόφαση, δύο τέκνων διαφορετικής ηλικίας, ο θετός γονέας δικαστικός λειτουργός δικαιούται να λάβει, πέραν της άδειας ανατροφής εννέα (9) μηνών, με αποδοχές, για το πρώτο θετό τέκνο, επιπλέον άδεια ανατροφής έξι (6) μηνών, με αποδοχές, για το δεύτερο θετό τέκνο.
4203/2015 (Β 7μ) Έκτακτη εισφορά σε επίδομα αλλοδαπής
Η διάταξη του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 αναφέρεται αποκλειστικώς σε «εισόδημα» κατά την έννοια του κυρωθέντος με το ν. 2238/1994 (Α΄ 151) Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και δεν καταλαμβάνει, ως εκ τούτου, το επίδικο, αποζημιωτικού χαρακτήρα, επίδομα υπηρεσίας στην αλλοδαπή, εν όψει, άλλωστε, και της ρητής, με την ειδικότερη διάταξη του άρθρου 41 παρ. 38α του ν. 3712/2008, απαλλαγής του από οποιαδήποτε υπέρ του Δημοσίου εισφορά (βλ. αιτιολογική έκθεση του ν.3712/2008 αλλά και της μεταγενέστερης διατάξεως του άρθρου 14 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 4172/2013, Α΄ 167, βάσει της οποίας, σε «συμμόρφωση» με την προαναφερθείσα 1840/2013 απόφαση της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας, το επίδικο επίδομα ρητώς εξαιρέθηκε από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία). Επομένως, το ως άνω επίδομα δεν συνιστά εισόδημα, επί του οποίου είναι νόμιμη η επιβολή της κατ’ άρθρο 29 του ν.3986/2011 ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης (με μειοψηφία).